ΜΑΓΝΗΣΙΟ (Mg)

ΜΑΓΝΗΣΙΟ (Mg)

Το Μαγνήσιο είναι ένα άκρως πολύτιμο μέταλλο για τον οργανισμός μας και απαραίτητο για τη φυσιολογική λειτουργία του. Αρχικά, είναι ένα μέταλλο με πολλαπλά οφέλη που βοηθάει τόσο σε κυτταρικό όσο και σε ιστικό επίπεδο. Συμβάλλει στην ενδυνάμωση των οστών και κρατάει σε κανονικά επίπεδα το ρυθμό της καρδιάς. Επίσης, ελέγχει την αρτηριακή πίεση ενώ παράλληλα βοηθάει στη μείωση της κόπωσης και στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Ωστόσο, η ανεπάρκειά του εμφανίζεται σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η έλλειψη μαγνησίου είναι η πιο κοινή μετά την έλλειψη της βιταμίνης D. Γι’ αυτό ακόμα και αν ακολουθείτε μια υγιεινή διατροφή, είναι πιθανό να μην υπάρχει το απαραίτητο απόθεμα στον οργανισμό σας. Γιατί, όμως, υπάρχει σοβαρή έλλειψη στους περισσότερούς μας; Παρακάτω, παρατίθενται τέσσερις βασικοί λόγοι που συμβάλλουν σε αυτό.

  • Το μαγνήσιο έχει μειωθεί δραματικά από την τροφική μας αλυσίδα  δραματικά τα τελευταία 70-100 χρόνια.
  • Οι σύγχρονες γεωργικές διαδικασίες έχουν εξαντλήσει τα ορυκτά από το έδαφος. Ορισμένες τεχνικές επεξεργασίας τροφίμων μπορούν επίσης να αφαιρέσουν έως και το 80% των επιπέδων μαγνησίου στα δημητριακά
  • Το άγχος ο – σύγχρονος τρόπος ζωής -μας κάνει να χάνουμε περισσότερο μαγνήσιο μέσω των νεφρών και της απέκκρισης των ούρων . (http://www.eurostaga.com/pdf_estudios/tm/Mg_estres.pdf)
  • Άτομα που καταναλώνουν αλκοόλ ή καφεΐνη, ή κάνουν χρήση σε ορισμένα , φάρμακα και ουσίες βρίσκονται υψηλότερο κίνδυνο για ανεπάρκεια μαγνησίου

Παρ’ όλα αυτά, η ανίχνευση του μέσω της εξέτασης αίματος δεν μπορεί να προσδιοριστεί απόλυτα. Ενώ διαπιστώνεται η ανεπάρκεια μαγνησίου στο αίμα (υπομαγνησιαιμία) δεν είναι χρήσιμη για τη διάγνωση των περισσότερων περιπτώσεων. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μέταλλο αποθηκεύεται κυρίως στα οστά και όργανά μας. Το επίπεδό του στο αίμα μας αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% των συνολικών επιπέδων μαγνησίου μας.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι αν τα επίπεδα μαγνησίου στο αίμα μας είναι στο φυσιολογικό εύρος, μπορεί να εξακολουθείτε να έχετε έλλειψη μαγνησίου και να υποφέρετε από σχετικά συμπτώματα.

Ποια είναι τα σημάδια και τα συμπτώματα της έλλειψης μαγνησίου;

Το μαγνήσιο είναι απίστευτα ζωτικής σημασίας για την υγεία, επειδή εμπλέκεται σε περισσότερες από 300 ενζυμικές αντιδράσεις στο σώμα μας. Κι όμως, το 80% από εμάς έχουμε έλλειψη σε αυτό.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα συμπτώματα ανεπάρκειας μαγνησίου είναι κρίσιμα και  μπορεί να είναι εμφανιστούν στο σώμα και τον εγκέφαλο:

  • Σωματικά συμπτώματα & Ψυχολογικά συμπτώματα
  • Μυϊκοί σπασμοί και σφίξιμο
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Κράμπες εμμηνόρροιας
  • Δυσκοιλιότητα
  • Πονοκέφαλοι
  • Κούραση
  • Αίσθημα παλμών (ταχυπαλμία ή σφυροκόπημα)
  • Απώλεια όρεξης
  • Αϋπνία ή διαταραχές ύπνου
  • Χαμηλή διάθεση
  • Ανησυχία
  • Ευερέθιστο έντερο

Με την πάροδο του χρόνου, η ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για μια σειρά πιο σοβαρών καταστάσεων:

  • Χρόνιες Ιατρικές Καταστάσεις & Ψυχιατρικές διαταραχές
  • Διαβήτης τύπου 2
  • PMS
  • Αρρυθμία (μη φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός)
  • Καρδιακή ασθένεια
  • Υψηλή πίεση του αίματος
  • Πονοκέφαλοι ημικρανίας
  • Οστεοπόρωση
  • Επιληπτικές κρίσεις
  • Καταθλιπτικές διαταραχές
  • Αγχώδεις διαταραχές
  • Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα

Είναι αδιαμφησβήτητη η αποτελεσματικότητα της από του στόματος υποκατάστασης μαγνησίου για τη θεραπεία της ανεπάρκειάς του. Ωστόσο, η επιστημονική σοβαρότητα της από του στόματος υποκατάστασης μαγνησίου έχει αμφισβητηθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Πιο αναλυτικά, υπάρχουν αυξανόμενοι αριθμοί άρθρων που ισχυρίζονται την αποτελεσματικότητα και την υπεροχή του ελαίου μαγνησίου έναντι της από του στόματος πρόσληψης μαγνησίου.

Το λάδι μαγνησίου είναι ένα συμπυκνωμένο διάλυμα χλωριούχου μαγνησίου που ψεκάζεται στο δέρμα. Συγκεκριμένα, η διαδερμική απορρόφηση του μαγνησίου είναι πιο αποτελεσματική αφενός λόγω της σχεδόν 100% απορρόφησης και αφετέρου λόγω της παράκαμψης του εντερικού σωλήνα. Επομένως συνδέεται με λιγότερες παρενέργειες.

Αρχικά, ο όρος «διαδερμικό» χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια μέθοδο εφαρμογής. Σε αυτήν το δραστικό συστατικό ταξιδεύει μέσω του δέρματος για να φτάσει στο αίμα για διανομή σε όλο το σώμα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου προφυλάξεις που πρέπει να τηρούνται όσον αφορά τη διαδερμική θεραπεία με μαγνήσιο.

Για τα περισσότερα άτομα χωρίς νεφρικές διαταραχές, το δέρμα ρυθμίζει αυτόματα την ασφαλή πρόσληψη, επομένως τα θέματα δοσολογίας είναι απλώς θέμα προσωπικής επιλογής. (https://www.ancient-minerals.com/transdermal-magnesium/)

Ειδικότερα, το υγρό χλωριούχο μαγνήσιο είναι από τα πιο γνωστά διαδερμικά φυσικά προϊόντα, που εξάγονται από άλμη, νερό ωκεανού και θαλασσινό νερό. Το χλωριούχο μαγνήσιο είναι ευρέως γνωστό ως “έλαιο μαγνησίου” επειδή δίνει την αίσθηση ως παχύρρευστο και γλιστερό, όπως το λάδι. Ωστόσο, στην πραγματικότητα δεν είναι λάδι.  Μπορεί να προστεθεί σε τζέλ, έλαια κρέμες και βάλσαμα ανάλογα με την επιθυμητή εφαρμογή.

Ας δούμε αναλυτικότερα τα οφέλη του στον οργανισμό μας.

 1.Ευεξία – Ψυχική Ισορροπία

  • Ημικρανία: Η ισορροπία της σεροτονίνης εξαρτάται από το Mg. Η ανεπάρκεια σεροτονίνης μπορεί να οδηγήσει σε ημικρανικούς πονοκεφάλους και κατάθλιψη.
  • Επίσης ένας εγκέφαλος με έλλειψη Mg είναι επίσης πιο ευαίσθητος σε αλλεργιογόνα, ξένες ουσίες που μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα παρόμοια με ψυχική ασθένεια.
  • Νευρικά προβλήματα : Το Mg ανακουφίζει τις διαταραχές των περιφερικών νεύρων σε ολόκληρο το σώμα, όπως ημικρανίες, μυϊκές συσπάσεις, γαστρεντερικούς σπασμούς και κράμπες στη γάμπα, τα πόδια και τα δάχτυλα των ποδιών.
  • Αϋπνία: Το μαγνήσιο βοηθά το σώμα να χαλαρώσει. Αυτή η θρεπτική ουσία μειώνει το στρες και σας βοηθά να κοιμάστε περισσότερο Η παραγωγή μελατονίνης που ρυθμίζει τον ύπνο διαταράσσεται χωρίς επαρκή Mg .
  • Λουΐζα – Lippia citriodora,Βανίλια, Περγαμόντο
  1. Μυοσκελετικές παθήσεις, κυκλοροφικό
  • Μυοσκελετικές παθήσεις όπως ινομυοσίτιδα, ινομυαλγία, μυϊκοί σπασμοί, συσπάσεις στα μάτια, κράμπες και χρόνιος πόνος στον αυχένα και την πλάτη. Μπορεί να προκληθούν από ανεπάρκεια Mg και μπορούν να ανακουφιστούν με συμπληρώματα Mg .
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση: οι πιο συχνές αιτίες υψηλής αρτηριακής πίεσης είναι η ανεπάρκεια Mg και η περίσσεια ασβεστίου. Το μαγνήσιο είναι ο αναστολέας των διαύλων ασβεστίου της φύσης.
  • Το Mg μπορεί επίσης να βοηθήσει στη στηθάγχη ή στον πόνο στο στήθος.
  • Υπέρταση: Με ανεπαρκές Mg εμφανίζεται σπασμός των αιμοφόρων αγγείων και υψηλή χοληστερόλη, που οδηγούν σε προβλήματα αρτηριακής πίεσης. Το Mg ενισχύει την έκκριση ινσουλίνης, διευκολύνοντας τον μεταβολισμό του σακχάρου. Χωρίς αυτό η ινσουλίνη δεν είναι σε θέση να μεταφέρει τη γλυκόζη στα κύτταρα.  Η γλυκόζη και η ινσουλίνη συσσωρεύονται στο αίμα προκαλώντας διάφορους τύπους ιστικής βλάβης.
  • Επίσης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των θρόμβων αίματος και στη διατήρηση του χωρίς παρενέργειες.
  1. Αποτοξίνωση κ.α

Η έλλειψη Mg επιβραδύνει το έντερο. Αυτό προκαλεί δυσκοιλιότητα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε τοξικότητα και δυσαπορρόφηση θρεπτικών συστατικών, καθώς και κολίτιδα. Επιπλέον, είναι ζωτικής σημασίας για την απομάκρυνση τοξικών ουσιών και βαρέων μετάλλων όπως το αλουμίνιο και ο μόλυβδος.

Από την άλλη, το επαρκές Mg προλαμβάνει το PMS (προεμμηνορροϊκό σύνδρομο), τις κράμπες της περιόδου κλπ. Βοηθάει στη χαλάρωση των σπαστικών αιμοφόρων αγγείων που προκαλούν πόνο και μούδιασμα στα δάχτυλα (σύνδρομο Raynaud). Επιπρόσθετο βιοδραστικό : αιθέριο έλαιο γκρέιπφρουτ.

  1. Καλλυντική δράση
  • Το μαγνήσιο προσφέρει πολλές θετικές επιδράσεις στο δέρμα, καθώς εμπλέκεται σε εκατοντάδες βιοχημικές διεργασίες στο σώμα σας.
  • Ενισχύει την ελαστικότητα και  την ενυδάτωση του δέρματος.
  • Έχει αντιοξειδωτική δράση κατά των επιβλαβών ελεύθερων ριζών
  • Βοηθάει στην υποστήριξη της σύνθεσης κολλαγόνου και καθυστερεί στην εμφάνιση ρυτίδων και λεπτών γραμμών. Χωρίς επαρκές μαγνήσιο, το δέρμα σας είναι πιο που μπορεί να οδηγήσει σε ρυτίδες και δερματικές βλάβες.
  • Καταπραϋντικά αποτελέσματα για την ερυθρότητα στο δέρμα
  • Προωθεί μια νεότερη και υγιέστερη εμφάνιση- το μαγνήσιο διατηρεί το δέρμα σας λαμπερό

Επιπροσθέτως, από θεραπευτικής πλευράς υπάρχουν ισχυρές μαρτυρίες  για την καταλυτική επίδραση του μαγνησίου στην βελτίωση περιπτώσεων  ψωρίασης.

https://commonground.ca/vitamins-d3-and-k2-a-game-changing-psoriasis-treatment/,
https://www.heraldopenaccess.us/openaccess/a-critical-evaluation-of-dead-sea-therapy-in-the-management-of-psoriasis

Ωστόσο, το μαγνήσιο έχει μια ακόμη εκπληκτική λειτουργία. Μπορεί να είναι μια βιώσιμη λύση για να σταματήσει την πτώση των μαλλιών και να τονώσει την αναγέννηση σε άτομα που πάσχουν από φαλάκρα.

  • Η πρωτεϊνοσύνθεση είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία μελανίνης και την υποστήριξη του κύκλου ανάπτυξης της τρίχας. Χωρίς μαγνήσιο, η πρωτεϊνοσύνθεση χάνεται και μεταφράζεται σε προβλήματα για τη δομή και τη διαδικασία ανάπτυξης των μαλλιών.
  • η ασβεστοποίηση του τριχωτού της κεφαλής είναι ο κύριος ένοχος για τη διατάραξη του κύκλου ανάπτυξης της τρίχας. Εμφανίζεται ως αποτέλεσμα των αιμοφόρων αγγείων κάτω από το τριχωτό της κεφαλής που συσσωρεύουν ασβέστιο στα τοιχώματά τους. Έτσι στερεί από τους θύλακες των τριχών τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την υγιή ανάπτυξη των μαλλιών.

Επομένως, το μαγνήσιο μειώνει τα επίπεδα ασβεστίου στο επίπεδο του τριχωτού της κεφαλής βελτιώνοντας την κυκλοφορία. Έτσι διασφαλίζει όλα τα ζωτικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται τα μαλλιά μας. Στην σύνθεση περιέχονται Aloe Vera και  Φυτική Γλυκερίνη για ενυδατική ενδυνάμωση.

Δημοσιεύσεις

Laurant P., Touyz R.M. Physiological and pathophysiological role of magnesium in the cardiovascular system: implications in hypertension. J. Hypertens. 2000; 18(9): 1177–1191, doi: 10.1097/00004872-200018090-00003.

Kass L., Weekes J., Carpenter L. Effect of magnesium supplementation on blood pressure: a meta-analysis. Eur. J. Clin. Nutr. 2012; 66(4): 411–418, doi: 10.1038/ejcn.2012.4.

Jahnen-Dechent W., Ketteler M. Magnesium basics. Clin. Kidney J. 2012; 5(Suppl 1): i3–i14, doi: 10.1093/ndtplus/sfr163.

Magnesium. In: Dietary Reference Intakes for Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride. National Academies PreSS (US). Washington (DC) 1997,

Moore M. Effects of transdermal magnesium chloride on muscle damage and force production after eccentric exercise. Honors Thesis. University of North Carolina, Department of Exercise and Sport Science. Chapel Hill 2017, doi: 10.17615/mp4j-yk05.

Atkinson S.A., Costello R., Donohue J.M. Overview of global dietary calcium and magnesium intakes and allowances. In: Cotruvo J., Bartram J. [ed.]. Calcium and Magnesium in Drinking-water: Public health significance. World Health Organization. Geneva 2009, p. 17–36..

Hashizume N., Mori M. An analysis of hypermagnesemia and hypomagnesemia. Jpn. J. Med. 1990; 29(4): 368–372, doi: 10.2169/internalmedicine1962.29.368.

Bara M., Guiet-Bara A., Durlach J. Comparative effects of MgCl2 and MgSO4 on the ionic transfer components through the isolated human amniotic membrane. Magnes. Res. 1994; 7(1): 11–16.

Durlach J., Guiet-Bara A., Pagès N., Bac P., Bara M. Magnesium chloride or magnesium sulfate: a genuine question. Magnes. Res. 2005; 18(3): 187–192.

Djurhuus M.S., Gram J., Petersen P.H., Klitgaard N.A., Bollerslev J., Beck-Nielsen H. Biological variation of serum and urinary magnesium in apparently healthy males. Scand. J. Clin. Lab. Invest. 1995; 55(6): 549–558, doi: 10.1080/00365519509075394.

Haddy F.J., Scott J.B. Metabolic factors in peripheral circulatory regulation. Fed. Proc. 1975; 34(11): 2006–2011.

Gulick D.T., Agarwal M., Josephs J., Reinmiller A., Zimmerman B. Effects of MagProTM on muscle performance. J. Strength Cond. Res. 2012; 26(9): 2478–2483, doi: 10.1519/JSC.0b013e31823f2863.